Dzisiaj, w przeddzień 40. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce delegacja MKH im. AK ZR uczestniczyła w Mszy świętej w kościele pw. św. Józefa Robotnika, która została odprawiona w intencji ofiar Grudnia 1981 roku. Organizatorem uroczystości był Pan Józef Radzio – przewodniczący NSZZ „Solidarność” Oddział Wołomin. Obecność Pocztów Sztandarowych, przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, a także różnych organizacji społecznych świadczyła o podniosłym charakterze obchodów rocznicowych.
Nasz Klub im. AK reprezentowali uczniowie z dwóch radzymińskich szkół: Ilona Franczuk – Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych ZDZ w Radzyminie i Jakub Korytkowski z Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida. Wspólnie z nami w nabożeństwie uczestniczyli również Panowie: Waldemar Lau i Marek Kowalik, przedstawiciele NSZZ Solidarność z Radzymina. Po zakończeniu Mszy św., na zaproszenie Pana Józefa Radzio udaliśmy się do siedziby NSZZ „Solidarność” Oddział Wołomin na spotkanie opłatkowe.
Stan wojenny kosztował ogromną daninę krwi. Instytut Pamięci Narodowej oszacował liczbę ofiar śmiertelnych na ok. 100 osób. Należy przypuszczać, że liczba ta jest jeszcze wyższa, gdyż dotychczas nie wyjaśniono ok. 90 przypadków tajemniczych morderstw politycznych dokonanych przed i po 1989 roku. Do tego trzeba doliczyć tysiące osób represjonowanych przez władze komunistyczne. Powszechną praktyką było zwalnianie z pracy działaczy NSZZ Solidarność i zmuszanie ich do emigracji z kraju.
Symbolem walki z systemem totalitarnym stał się wówczas ksiądz Jerzy Popiełuszko – legendarny kapelan „Solidarności”, który podczas Mszy świętych w intencji Ojczyzny odprawianych w kościele św. Stanisława Kostki w Warszawie często nawoływał, by „zło dobrem zwyciężać”.
Ikoną stanu wojennego zostało słynne zdjęcie Chrisa Niedenthala, fotoreportera amerykańskiego „Newsweeka”, który w połowie grudnia 1981 roku sfotografował w Warszawie transporter opancerzony i żołnierzy na tle kina Moskwa z afiszem zapowiadającym amerykańską superprodukcję „Czas Apokalipsy” w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Zdjęcie odczytywano jako metaforę, w której łączy się Moskwa, skompromitowany system, wojna, przemoc i jeszcze… ta śnieżna i mroźna zima.
Opr. i zdjęcia W. Kolatorski