Quest historyczny śladami Bitwy Warszawskiej 1920 roku

Bitwa na przedpolach Warszawy latem 1920 roku stanowiła kulminacyjny moment wojny polsko – sowieckiej. Zadecydowała ona o losach wojny z bolszewikami, niepodległości Polski oraz przyszłości całej Europy. Jej znaczenie docenił szef brytyjskiej misji dyplomatycznej w Polsce w 1920 roku lord Edgar V. D’Abernon, który nazwał ją ,,osiemnastą decydującą bitwą w dziejach świata.” Porównywana przez historyków do zwycięstw pod Grunwaldem oraz Wiedniem – Bitwa Warszawska 1920 roku stanowi jedyną z najbardziej chlubnych kart w dziejach oręża polskiego.

Wydarzenia na polu bitwy w rejonie Radzyminem uważnie śledził Naczelny Wódz marszałek Józef Piłsudski przygotowujący w tym czasie ,,uderzenie znad Wieprza.” Nazwa miasta była wówczas na ustach wszystkich Polaków i przez kilka dni nie opuszczała pierwszych stron gazet. Było oczywiste, że od przebiegu toczącej się tutaj bitwy zależał nie tylko los stolicy, ale także przyszłość całego kraju.

20 maja o godz. 12.00 wyruszyliśmy śladami bitwy sprzed 97 lat, biorąc udział w miejskiej grze terenowej pt. „Bitwa o Radzymin”. Nasz Klub Historyczny im. AK reprezentowało 25. uczniów z dwóch gimnazjów: „jedynki” i „dwójki”. Należy dodać, że tuż po nas w trasę wyruszyła grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1im. ppłka pil. Mariana Pisarka i reprezentacja młodzieży z Zespołu Szkół w Słupnie.

Wszyscy uczestnicy questu otrzymali papierową wersję gry zawierającą zadania, które należało rozwiązać. Zabawa polegała na odszukaniu miejsc z ukrytymi informacjami pozwalającymi odgadnąć hasło końcowe.

Tą niecodzienną lekcję historii rozpoczęliśmy od wizyty na Cmentarzu Poległych w Radzyminie, gdzie spoczywają bohaterscy obrońcy Warszawy przed inwazją bolszewicką. W trakcie pobytu na słynnej radzymińskiej nekropolii zapaliliśmy znicze przy mogiłach żołnierskich, a następnie rozpoczęła się „burza mózgów” – jak odgadnąć wierszowane wskazówki, których rozwiązanie należało wpisać do karty questu? Pomysłów było wiele, a zespołowa praca przyniosła znakomite efekty. Po pół godziny intensywnych poszukiwań, rozmyślań i konsultacji, zadania związane z Cmentarzem Poległych zostały rozwiązane i wyruszyliśmy z powrotem do Radzymina.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na lądowisku papieskim, z którego 13 czerwca 1999 r. rozpoczął wizytę w Radzyminie Ojciec Święty Jan Paweł II. Tu również zapaliliśmy znicz i maszerując Drogą Golgoty Narodu Polskiego przywędrowaliśmy do centrum miasta. Po drodze rozwiązaliśmy kolejne zadania i ostateczne hasło, którego nie możemy w tej chwili podać, gdyż miejska gra terenowa wciąż trwa i nie chcemy psuć wspaniałej zabawy edukacyjnej przyszłym uczestnikom questu.

Na zakończenie – w Kawiarni „Małgosia” w Radzyminie – nasi klubowicze otrzymali nagrody i wpisali się do Księgi Questu.

Nie ulega wątpliwości, że jest to znakomity sposób na aktywne i jakże wzbogacające pod względem edukacyjnym i historycznym spędzenie wolnego czasu. Uważamy, że warto było poświęcić dwie godziny czasu, aby przeżyć taką przygodę. Zdaniem uczestników gry była to niezwykle ciekawa i emocjonująca lekcja historii.

Opr. W. Kolatorski
Zdjęcia Szymon Szcześniak